Po siedmiu latach przerwy, odwiedzający Park Śląski znowu mogą skorzystać z jednej z największych atrakcji dawnego WPKiW – kultowej „Elki”. Uroczyste otwarcie kolejki odbyło się 8 września. Tego dnia można było skorzystać z darmowego kursu i przekonać się czy przejazd nowym, dwukilometrowym odcinkiem nadal wzbudza tak wiele emocji jak dawniej.By skorzystać z darmowego przejazdu nową Elką trzeba było czekać nawet cztery godziny. Pierwszy w kolejce ustawił się Henryk Głowania, który zjawił się na miejscu już przed godziną 12. – Mam trzy aparaty. Mam zamiar wszystko filmować. To wielki dzień. Starą Elką nie jeździłem. Nowa będzie z pewnością ogromną atrakcją dla najmłodszych – przekonywał. Pierwszego dnia swojego funkcjonowania kolejka przewiozła ponad kilka tysięcy osób. Uroczystego otwarcia dokonała Elżbieta Bieńkowska. – Moją pierwszą podróż starą „Elką” pamiętam doskonale. Najadłam się wtedy strachu. To był bodaj 1977 rok. Byłam nastolatką. Kolejka zatrzymała się na pół godziny. I to nad ZOO. Mam nadzieje, że nową kolejkę awarie będą omijać. Trzymam też kciuki za rewitalizację kolejnych odcinków – mówiła minister rozwoju regionalnego.Budowa nowej „Elki” trwała pół roku i kosztowała ponad 30 mln złotych. 80% tej kwoty zostało sfinansowane ze środków Unii Europejskiej. Uroczyste otwarcie jej poprzedniczki miało miejsce dokładnie 46 lat temu. Najdłuższą wówczas nizinną kolejkę w Europie budowano przez dwa lata w czynie społecznym. Trasa nowej kolejki na odcinku ze Stadionu Śląskiego do Wesołego Miasteczka jest taka sama jak dawniej. Lokalizacja jedenastu nowych podpór jest analogiczna z miejscem istniejących podpór zlikwidowanej kolejki. Najwyższa z nich sięga 21 metrów, ale siedząc na krzesełku lub w gondoli, pojedziemy na wysokości 18 metrów. Perony znajdują się natomiast 4,5 metra nad ziemią. System kolejki jest przystosowany dla osób niepełnosprawnych poruszających się za pomocą specjalistycznego sprzętu. Na każdej stacji dyżurują dwie osoby, ale zamiast kas zainstalowane zostały automaty biletowe. – Oddajemy do użytku najnowocześniejszą kolej linową w Polsce. Cieszymy się, że pasażerowie mają do dyspozycji tak nowoczesną i wygodną atrakcję. Wielu ludzi czekało na ten moment. Wreszcie nastąpił. Mamy nadzieję, że Elka będzie dobrze służyła przez dziesięciolecia – podkreślał podczas otwarcia Arkadiusz Godlewski, prezes Parku Śląskiego.15 zamkniętych, ośmioosobowych gondoli pozwoli na funkcjonowanie kolejki przez cały rok, bez względu na warunki pogodowe. Nie zapomniano również o zwolennikach tradycyjnych „krzesełek”. Jest ich 30, a liczba ta może się zwiększyć w ciągu najbliższych lat aż do 58. „Elka” ma być również monitorowana i oświetlona na całej długości trasy. Ta część inwestycji nie została jednak przewidziana w projekcie i zarząd Parku Śląskiego będzie musiał ją wykonać na własną rękę. Odległość między słupami to średnio 230 metrów. Oznacza to, że aby oświetlić całą kolejkę, trzeba zainstalować dodatkowe lampy pomiędzy słupami.Podczas otwarcia oficjalnie rozstrzygnięto również plebiscyt „Nazwij Elkę”. Swoich 15 patronów otrzymały gondole kolejki. Nazwiska wybrano poprzez głosowanie internetowe, które rozpoczęto kilka tygodni przed jej uruchomieniem. Najwięcej głosów (9453) oddano na Magika, nieżyjącego już rapera Paktofoniki. Nieco mniej internautów postanowiło zagłosować na Mirosława Bregułę – 9233 głosy. Wśród wyróżnionych znaleźli się również m.in. Ryszard Riedel, Ernest Wilimowski, John Baildon, Fryderyk Wilhelm von Reden i Karol Godula.„Elka” jest czynna od poniedziałku do czwartku od godziny 11 do 18, w piątki – od 11 do 19, a w weekendy od 10 do 19. Dzieci do 3 lat przejazd mają darmowy. Dzieci i młodzież (od 3 do 16 lat) – w jedną stronę 8 złotych, w obie strony 12 zł. Dorośli – w jedną stronę 10 zł, w obie strony 15 zł. Niepełnosprawni i osoby powyżej 65 roku życia – przejazd w jedną stronę 8 zł, w obie strony 12 zł.