Zaznacz stronę

Remont dworca w Katowicach dobiegł końca. Tymczasowy 5 peron, który miał służyć pasażerom tylko na okres renowacji dworca, pozostanie z nami na dobre. Polskie Linie Kolejowe chcą wykorzystać peron podczas trudności eksploatacyjnych w czasie wzmożonego ruchu na katowickim dworcu, remontu peronu jednak nie przewidują.5 peron to już legenda katowickiego dworcakolejowego. Najpierw nikt nie potrafił go znaleźć, od 2010 roku widniał w rozkładach jazdy ale w rzeczywistości nie istniał. Funkcjonować zaczął dopiero na początku 2011 roku, ludzie szukali peronu niczym bohaterowie książki Harry’ego Pottera. Tam szukano peronu 9 i ¾, który ukrywany był przed mugolami. Przed kim PLK chciało ukryć 5 peron? Do dziś nie wiadomo. – Wszyscy pytali gdzie jest 5 peron i nikt nie potrafił wskazać jego lokalizacji. Sytuacja naprawdę była nieco tajemnicza, choć przy reorganizacji rozkładu jazdy, bardzo denerwowała pasażerów – wspomina Katarzyna Białas, mieszkanka Katowic, która codziennie podróżuje koleją. Dziś już pasażerowie wiedzą gdzie znajduje się okrzyknięty przez nich peron widomo, choć jego obecność znów zaczyna dziwić. Prowizoryczny peron, który znajduje się za Kinoteatrem Rialto będzie funkcjonować nadal, oświadczył Jacek Karniewski, rzecznik prasowy śląskiego oddziału Polskich Linii Kolejowych. – Peron został przygotowany żeby w razie jakich trudności eksploatacyjnych z niego korzystać. Mogą to być zakłócenia w ruchu, kolizje, utrudnienia, wypadki. Peron może posłużyć także podczas wzmożonego ruchu w wakacje, kiedy dochodzą pociągi specjalne i dzieci wyjeżdżają na kolonie. 5 peron ma służyć jako rezerwowy – wyjaśnia. Wygląd peronu dziwi jednak mieszkańców i pasażerów. – Mamy odrestaurowany dworzec i nowoczesną galerię tuż obok, przy tak dużych inwestycjach 5 peron również powinien zostać zmodernizowany – zauważa Aneta Leśniweska, pracownik Galerii Katowickiej. Rzecznik prasowy śląskiego oddziału PLK nie widzi jednak potrzeby remontu peronu. – 5 peron oczywiście rożni się od innych, ale jest w pełni wyposażony, ma nagłośnienie, wizualizacje w postaci tablic z rozkładem jazdy, zegar i nie cieknie. Decyzja o pozostawieniu 5 peronu spodobała się mieszkańcom miasta, natomiast jego wygląd pozostawia wiele do życzenia. – To całkiem dobry pomysł z tym rezerwowym peronem, pamiętam czasy kiedy ludzie podczas wakacji wkładali walizki przez okna pociągów, ale wygląd nawet 5 peronu nie powinien odbiegać od czterech pozostałych – stwierdza Edward Kołodziej. Zamieszanie wokół 5 peronu bardzo dziwi rzecznika PLK, a podróżnych i mieszkańców Katowic decyzja o pozostawieniu go w stanie w którym najduje się obecnie. Jacek Karniewski, rzecznik PLK pyta – Po co inwestować w 5 peron skoro korzystamy z niego tylko rezerwowo? Ciekawe z którego peronu na co dzień korzysta pan rzecznik? Najwyraźniej na kolonie letnie z 5 peronu się nie wybiera, skoro nie widzi potrzeby jego remontu. Aleksandra Smolak